Aquest bloc s'ha traslladat! Em trobareu a www.laurarodellar.com
Sempre he trobat molta informació a la xarxa sobre els nadons d’alta demanda, la seva necessitat perpètua de contacte físic i de descobrir el món constantment, la teoria de l’exterogestació, etcètera. Però què passa quan aquests nadons creixen i es converteixen en nens i nenes? Canvien? Avui escric com a mare, no com a ginecòloga, per a que els pares i mares que teniu nadons d’alta demanda us imagineu què pot venir després.
Sempre he trobat molta informació a la xarxa sobre els nadons d’alta demanda, la seva necessitat perpètua de contacte físic i de descobrir el món constantment, la teoria de l’exterogestació, etcètera. Però què passa quan aquests nadons creixen i es converteixen en nens i nenes? Canvien? Avui escric com a mare, no com a ginecòloga, per a que els pares i mares que teniu nadons d’alta demanda us imagineu què pot venir després.
La Laia va ser un nadó d’alta demanda des del
primer minut. Semblava que el bressol-tupper
de l’hospital tingués punxes, i quan se l’enduien per alguna cosa muntava uns
ciris espectaculars (aquí li dono la raó pobreta). Jo no m’havia plantejat res,
simplement el meu instint em deia que si es queixava l’agafés, i així ho vaig
fer. Un cop a casa la senyoreta no es conformava amb estar als meus braços.
Només estava contenta i feliç si jo estava dreta i bellugant-me, i ella de cara
al món evidentment. Ni motxilla ben enganxadeta al meu pit ni res. Ens vam
estudiar tots els quadres de casa, totes les branques de l’arbre del davant de
casa, cada racó del passadís... només podia seure per donar-li el pit. Llavors,
com no la podia deixar sola, un cop adormida m’havia de quedar en contacte amb
ella, així que li donava el pit al llit i llavors la deixava tocant la meva
cama al meu costat. Si m’aixecava un moment ja xisclava. De vegades si havia de
fer el dinar li plantava el gat com a substitut de la meva cuixa, però colava
poca estona. És a dir, que vaig aprendre a fer de tot amb una sola mà. Sona
dur, i realment miro enrere i em pregunto com vaig poder sobreviure, però en
aquell moment no se’m feia gens estrany i no em va molestar gens. La meva nena
necessitava allò i jo no tenia res més a fer que donar-li.
Què ha anat passant després? Va parlar aviat i
a sobre no callava, se n’anava amb tothom, buscava nens més grans per
jugar... A l’escola bressol més d’una
vegada m’havien dit que la nena estava molt estimulada, perquè podia aparèixer
un dia amb galetes que havíem fet a casa, i clar, no tots els nens feien
aquestes coses a casa. Jo no he considerat mai que jugar amb massa de galeta i
fer formes sigui hiperestimular... El cas és que és una nena que no s’ha
entretingut mai sola jugant i jo he hagut de buscar alternatives per fer-li
passar les tardes de pluja. Les cuinetes li van interessar a l’any, les nines a
l’any i mig i durant poc temps, i no ha estat mai una nena de puzzles ni contes
ni construccions, ni tampoc d’inventar-se historietes amb les nines i els
Playmobil (tot i que en té un munt). La seva primera pel·lícula la va veure als cinc anys, i no la va
acabar. Ella gaudeix més fent alguna recepta amb la Thermomix, regant les
plantes i enredant amb aigua o deixant fluir la seva creativitat amb cartró,
pintura, la pistola de silicona i la purpurina.
Ella el que necessita és atenció constant de
l’adult. I això, quan ja no estàs de baixa maternal, treballes un munt d’hores,
hi ha nits que no dorms, i tens un altre nen que també necessita que li facin
cas, pot arribar a ser esgotador. Llevar-me un dissabte i que quan encara no
has posat un peu a terra em digui “mama fem un pastís?”, o “fem manualitats?”
és el més habitual del món. El concepte d’esperar a que la mama esmorzi li costa
d’entendre. I és que ella viu on fire
perpètuament, i quan no sap què fer agafa el Youtube i es busca un tutorial de com fer no sé quina manualitat.
Jo al revés que altres mares puc dir que sort en tinc de la tele i la tablet, perquè li fan descansar el
cervell de tant en tant, cosa que falta li fa. Mirar la Peppa Pig és terapèutic
en el seu cas. Dissabte per exemple érem sopant en un restaurant i el seu pare
li va haver d’explicar la teoria de les plaques tectòniques després que estigués
tota la tarda preguntant per què un terratrèmol, un cop ha començat, s’acaba. I
fa quinze dies la seva gran preocupació era com funcionava el Teletac del cotxe
i què volia dir això de tenir els diners al banc i pagar amb targeta. Per tant,
la seva hiperactivitat mental (que no vol dir tenir un TDAH) fa que nosaltres
haguem d’estar amb la ment en marxa tot el sant dia. I sí, algun “calla una
estona reina” s’emporta de tant en tant. També li diem que el cervell ha de descansar, però no hi està gaire d'acord. I evidentment a les 10 del vespre
estem morts tots dos.
Per sort a l’escola està molt a gust. Sí que
és una nena competitiva i demanda molta atenció i tenir coses a fer, perquè és
incapaç de posar la ment en blanc, però allà saben gestionar-ho perfectament i
han comprès que ella és així. Tot ho aprèn de pressa, i sovint ella sola, i de
vegades li costa entendre que no tothom és igual que ella ni aprèn a la mateixa
velocitat. Aquest curs ha començat en una escola nova i s’ho ha passat pipa. La
manera de treballar de l’escola fa molt, perquè sé que si la frenessin estaria
frustrada i desmotivada. I nosaltres ens hem pogut relaxar i gaudir sense patir
per si estava a gust o no, perquè ha estat evident que hi ha encaixat des del
primer minut. L’anterior escola no era dolenta ni molt menys, però simplement no
era per ella.
En canvi el Pau, el petit, és diferent. No va
ser un nadó de menjar i dormir però el podia deixar a estonetes a la ganduleta
o sortir a fer un volt amb ell al cotxet (amb la Laia duia el cotxet amb una mà
i la nena a l’altra). Va ser “marranot” per dormir i menjar, i sempre ha estat
mogudet, però me’l puc trobar jugant a cotxes tranquil·lament a estonetes
curtes. És un nen despert però aprèn al seu ritme, s’equivoca i s’aixeca i tira
endavant... res a destacar. M’encanta que ell sigui així i evito les
comparacions, perquè m’agrada aprendre al seu costat i veure els seus
progressos més lineals, no tan exponencials. Ell destaca bastant a nivell
motriu, i per exemple amb 4 anys fa la roda quasi perfectament i la nena amb 7
cau cada cop que ho intenta.
Vaig cometre algun pecat no deixant-la al
bressol de l’hospital? Tampoc hi vaig deixar el nen i no és pas així. He creat
un “monstre”? Molts em deien que l’agafava massa, que la malacostumava... jo
crec que la nena va néixer així i així ha seguit sent. Ara que és més grandeta
treballem l’espera, la paciència, l’autonomia, el fet que no té per què guanyar
sempre... però ho portem tot bastant més bé des que hem après que la nena és
així, que necessita molta atenció i sobre tot estar ocupada constantment, i que
això no és pas dolent. Alhora és una nena que també dóna molt... diguem-ne que
ser la seva mare és intens.
Aquest curs ha començat a anar al cau i li va
perfecte per polir aquests detalls de la igualtat i la no-competitivitat i l’esperit
d’equip. De fet aquests dies la floreta de casa està de campaments i tenim el
cervell més descansat (n’hi ha d’altres que no el tindran tant, i més en plena
natura amb tots els interrogants que li poden sorgir), però la trobem moltíssim
a faltar. Aquí l’esperarem amb les piles carregades!
Bé, com veieu, la meva vida és molt
entretinguda, tant a la feina com a casa. Però jo sóc una mica com la Laia i no
sé si sabria viure d’una manera més relaxada i tranquil·la... així que tots
contents! Potser si no fos una mica així no tindria un bloc ni Mater Training
ni m’emmerdaria cada dia amb coses noves. I és que la nena és físicament com el
seu pare però no deixa de ser el meu mini-jo.
Entenc la Laia i t'entenc a tu, jo també sóc una mica com el cul d'en Jaumet: no paro. Però, i no és bonic aquest entusiasme per la vida i aquesta curiositat pel que us envolta? Accepta-ho i gaudeix-ne, que més endavant potser ho trobaràs a faltar (tot i que a vegades, et pugui desesperar)... Una abraçada
ResponElimina